AZIZAH BINTI BERDAN. Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

Tatabahasa


BAHASA MELAYU TAHUN 5

Kata ganti Nama Diri

Jawab Soalan Yang Diberikan Di bawah Ini........Selamat Mencuba Murid-murid

  1. Murid-murid tahun lima Mawar sedang belajar. ____________ memberikan tumpuan ketika guru mengajar.
    1. saya
    2. mereka
    3. dia
    4. kita
  2. "___________ berasa dukacita apabila melihat rakyat jelata ditimpa bencana, " titah Sultan Ahmad.
    1. beta
    2. saya
    3. dia
    4. kita
  3. Puan Rosnah : Mengapakah _________ tidak hadir semalam?
    Izzati : Saya demam, cikgu.
    1. dia
    2. mereka
    3. saya
    4. kamu
  4. Puan guru Besar tiada di sekolah. _________ Beliau bermesyuarat.
    1. kamu
    2. saya
    3. Beliau
    4. Baginda
  5. "Adik _________ belajar dalam tahun satu, " beritahu Hakim kepada kawan-kawanya.
    1. saya
    2. kamu
    3. Beta
    4. Baginda
  6. "________ mohon ampun tuanku," kata memanda menteri kepada Sultan Mansur Syah.
    1. saya
    2. Patik
    3. baginda
    4. Dia
  7. " ___________ akan pastikan sekolah ini akan menjadi sekolah cemerlang pada masa hadapan," ucap Puan Guru Besar kepada guru-guru dan murid-murid.
    1. Beta
    2. Kamu
    3. mereka
    4. saya
  8. " Sila hantar buku latihan ________ di meja saya," arah Puan Salbiah kepada murid-muridnya.
    1. mereka
    2. kalian
    3. dia
    4. saya
  9. Jururawat : Nama ________ akan dipanggil sebentar lagi. Sila duduk, ya.
    Encik Ahmad : Baiklah. Terima kasih.
    1. saya
    2. encik
    3. dia
    4. engkau
  10. Menteri Besar akan mengadakan lawatan kerja di Selangor. _________ akan diiringi oleh beberapa orang pegawai.
    1. dia
    2. Beliau
    3. Baginda
    4. Mereka
  11. _________ bertiga akan didenda kerana datang lewat ke sekolah.
    1. Dia
    2. Beliau
    3. Baginda
    4. Mereka
  12. "Para hulubalang diraja telah berjaya menangkap penjahat itu, ___________, " kata Tuan Tuah kepada Sultan Melaka.
    1. awak
    2. tuanku
    3. baginda
    4. beta
  13. " ___________ akan didenda jika membuat bising," kata Puan Aishah kepada murid-muridnya.
    1. saya
    2. mereka
    3. kalian
    4. dia
  14. Iman seorang murid yang rajin . ______ disenangi oleh semua guru di sekolahnya.
    1. Dia
    2. Beliau
    3. Baginda
    4. Mereka
  15. ___________ akan dijemput untuk merasmikan majlis anugerah itu.
    1. Dia
    2. beliau
    3. Baginda
    4. Mereka
  16. ___________ hendaklah sentiasa menjaga kebersihan diri.
    1. kita
    2. dia
    3. saudara
    4. mereka
  17. Sultan Perak akan berangkat ke Jepun untuk lawatan kerja. __________ Beliau akan diiringi oleh Menteri Besar.
    1. dia
    2. Beliau
    3. Baginda
    4. Mereka
  18. Ali : Siapakah nama _________?
    Murid Baru : Nama saya Hakim.
    1. saya
    2. awak
    3. dia
    4. tuanku
  19. Rozane sedang menangis kerana _____ takut disuntik oleh jururawat.
    1. dia
    2. baginda
    3. Beliau
    4. Mereka
  20. " ___________ akan pergi ke Pulau Pangkor minggu depan," beritahu Hakim dan Iman kepada Ali.
    1. aku
    2. kami
    3. saya
    4. dia

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Catat Ulasan